Norge har signert avtale om åpen publisering hos Elsevier

Etter nye forhandlingsrunder har norske forskningsinstitusjoner signert en ny og unik avtale med forlaget Elsevier. Avtalen gir tilnærmet full åpen tilgang til forskningsartikler, skriver vise- og prorektorene Hagen, Foss, Gornitzka og Ruud i Khrono.

De norske universitetene arbeider for å sikre at offentlig finansiert forskning er åpent tilgjengelig. Åpen tilgang til norske forskningsresultater har stått sentralt i forhandlingene med de ulike forlagene. Elsevier er en av verdens største utgivere av vitenskapelige artikler med åpen tilgang. Elseviers kanaler er viktige for mange norske forskere.

Forlaget har vært kjent for i liten grad å komme forskningsmiljøene i møte på deres ønske om økt grad av åpen publisering til en god pris. Forhandlingene om publiseringsavtaler har derfor vært svært utfordrende og endt med brudd både i Tyskland, Sverige og Ungarn, og nå nylig også med University of California. Dette har gjort Elsevier til et av de mest omstridte akademiske forlagene i en tid hvor oppmerksomheten rundt åpen tilgang aldri har vært større.

Da norske forskningsinstitusjoner ikke aksepterte Elseviers forrige tilbud, risikerte vi å miste tilgang til forlagets tidsskrifter. Forhandlingene fortsatte imidlertid, og vi har nå blitt enige om en avtale hvor våre viktigste målsetninger er oppfylt. Les mer på Khrono.no

Opphavsrett: colourbox.com