Trond Mohn stiftelse 15 år

Trond Mohn stiftelse feirer i år sine første 15 år. – Stiftelsen har betydd mye for både Universitetet i Bergen og samfunnet forøvrig, sier rektor Dag Rune Olsen.

Gjennom midler til kompetansebygging, infrastruktur og utstyr, samt tematiske satsinger på Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssjukehus, har Trond Mohn stiftelse (tidligere Bergens forskningsstiftelse) siden oppstarten gitt store og samfunnsnyttige bidrag til forskningsformål.

Et godt eksempel er TMS Starting Grant-programmet, tidligere kalt rekrutteringsstipend. Midlene lar unge forskerne bygge opp en gruppe ved UiB rundt sine forskningsinteresser og gir dem et langtidsperspektiv. Siden det første TMS Starting Grant ble tildelt Bodil Holst i 2007, har totalt 39 fremragende unge forskere blitt tildelt stipendet. Flere av disse er i dag professorer ved UiB, og i forbindelse med 15-årsjubileet presenterer UiB.no 15 av disse.

6. desember skal stiftelsen feires med årsmarkering og jubileum i Universitetsaulaen. På årsmarkeringen settes det fokus på antibiotikaresistens og det kunngjøres bl.a. hvem som får TMS Starting Grants. Arrangementet er åpent for alle og er et samarbeid mellom Trond Mohn stiftelse, Helse Bergen HF og Universitetet i Bergen.

Du kan lese hele saken her.

mohnfoundation.no