UiB og SUS feirer 20 års samarbeid

I høst er det 20 år siden medisinstudenter ved Universitetet i Bergen første gang fikk muligheten til å ta praksis ved Stavanger Universitetssjukehus. Jubileet ble markert i Stavanger 14. oktober. Medisinstudentene tar nå deler av sin utdanning i Stavanger og ved andre sykehus på Vestlandet, i tillegg til Haukeland Universitetssjukehus.

– Samarbeidet har vært svært verdifullt for våre studenter, fordi de får praksis ved andre sykehusmiljø enn de er vant til. I tillegg har det betydd at den medisinske kompetansen på Vestlandet har økt i løpet av disse årene, sier dekan Per Bakke ved Det medisinske fakultet.

Hvert år har UiB 190 studenter i praksis ved sykehuset i Stavanger. Her får de erfaring med alt fra kirurgi til psykiatri. Professor Hartwig Kørner ved Klinisk institutt 1, UiB, og overlege ved gastrokirurgisk avdeling ved SUS, er koordinator for medisinstudentene fra UiB. Han er svært fornøyd med samarbeidet.

– Vi anser det som veldig viktig å legge til rette for god praksis. Studentene skal ikke bare fordype seg i teori, men kjenne på kroppen hvordan det er å være lege, ved å undersøke pasienter og forholde seg til kolleger, sier Kørner.

– Ved SUS er vi også opptatt av at studentene får gode rollemodeller som de kan strekke seg etter, og vi forsøker å legge mest mulig til rette for det, legger han til.

Du kan lese hele saken her.