Ny GMO-ansvarlig ved fakultetet

Professor Audun Nerland ved Klinisk institutt 2 får særskilt ansvar for at fakultetets arbeid med genmodifiserte organismer (GMO)

2018 gjennomførte fakultetet en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse) av GMO-arbeidet. Den avdekket at det er behov for tilbud om opplæring og kompetent rådgivning. Innsettingen av Nerland Nerland som GMO-ansvarlig, er en oppfølging av denne analysen. Nerland får et spesielt ansvar for å sørge for at fakultetet følger Genteknologiloven.

Arbeidet innebærer blant annet rådgivning, gjennomføring av inspeksjoner, kursing, m.m. Les mer her.

Professor Audun Nerland is appointed the responsibility for the faculty’s GMO work

He will make sure that the work with gene modifies organisms (GMP) at the faculty will follow Genteknologiloven.

The appointment is a follow-up of the risk and vulnerability analysis (ROS-analyse) the faculty performed in 2018 on its GMO work. The responsibility for the GMO work includes counseling, inspections, teaching among other things.