Et vårsemester med håp om gradvis normalisering

Kjære alle,

Vi er alt godt inne i det nye året med oppstart av vårsemesteraktivitetene. På medisinerstudiet har det vært full fart med elektive kurs – og i neste måned starter vårsemesterundervisningen for fullt. Ernæringsstudentene var i gang allerede fra 4. januar. Samtidig har ansatte og studenter lagt ned en formidabel innsats i forberedelser til utsatt OSKE-6 eksamen som er planlagt til 2. februar.

Fortsatt digitale løsninger
Foreløpig planlegges det for digital undervisning, som vi hatt hatt de siste to semestrene – men vi håper alle på gradvis nedtrapping av smitteverntiltakene når økende andel av befolkning blir fullvaksinert frem mot sommeren. Likeledes planlegges det for digitale PhD-disputaser helt frem til sommeren. Dette må vi informere om ved rekruttering av opponenter. I noen tilfeller ser det faktisk ut til at dette kan gjøre rekrutteringen lettere fordi selve disputasavviklingen blir mindre tidkrevende for opponentene. «Rutinemøtene» våre er fortsatt i stor grad digitale – men vi håper at vi i økene grad kan gjennomføre fysiske møter med treff av gode kolleger.

Fellesmøter planlegges
Vi håper at gradvis nedtrapping av smitteverntiltakene vil gjøre det mulig å ha flere fellesmøter utpå våren. Vi planlegger derfor en «faculty lunch» for alle vitenskapelige ansatte 6. mai med forskerpresentasjoner, diskusjoner og uformell prat til en lunch. I tillegg planlegger vi sammen med K2 å gjennomføre felles undervisningsdag den 19. mai. Ved begge disse arrangementene er vi selvfølgelig avhengig av at smittesituasjonen tillater at vi kan samles – og at bespisningen må tilpasses gjeldene forholdsregler.

Forskningen
En forventet gradvis nedtrapping av smitteverntiltakene utover våren vil også gi bedre vilkår for forskningen. Inntrykket er likevel at laboratoriene våre har vært dyktige i å organisere systematisk smittevern – og at mye av forskningen derfor kan gå nærmest for fullt. Likeledes er sykehusdriften godt organisert med nødvendige smittevern – slik at den kliniske, pasientnære forskningen også opplever en gradvis normalisering.

Ny selvbetjeningsportal (personalportal) og nytt økonomisystem
UiB gikk 1. januar 2021 over til å benytte DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) sine tjenester innen økonomi og lønn. Innføringen har dessverre ikke gått helt etter planen og det har resultert i noen forsinkelser i personal- og økonomiarbeidet vårt. Utbetaling av lønn, utenom fastlønn, vil ta lenger tid enn normalt. Overføring av ferie og fleksitid fra 2020 vil bli overført i uke 4 og blir da synlig i selvbetjeningsportalen.

Det har også vært mange spørsmål om skattetrekk og hvordan det kan endres. Du kan selv endre det i selvbetjeningsportalen; velg «lønn» og «ekstra skattetrekk». Brukerveiledning finner du her: https://dfo.no/kundesider/lonn/selvbetjeningsportalen/ekstra-skattetrekk

Det er mye nytt å sette seg inn i nå, men vi håper du finner svar på spørsmålene dine på opplæringssidene og hjelpesidene til UiB – se lenkene:

Du kan også kontakte personalkonsulent Hilde Bergheim Johannessen (Hilde.B.Johannessen@uib.no) eller Jorunn Skei (Jorunn.Skei@uib.no).

Vi ønsker hver og en av dere gode arbeidsuker mot en lysere årstid og forventing til normalisering av hverdagen!

Beste hilsen
Jorunn & Kjell-Morten