Ny HMS-koordinator ved K1

May Britt Kalvenes er ny HMS-koordinator ved K1, og den første ved instituttet som offisielt får denne rollen.

Hva er din stilling p.t. og øvrige arbeidsoppgaver?
Jeg er ansatt som senioringeniør ved Gades laboratorium for patologi.

Jeg er tilknyttet CCBIO 50% via Lars A. Akslens forskningsgruppe og jobber der med molekylærbiologiske analyser ved brystkreft. I tillegg er jeg laboratoriekoordinator ved Gades, laboratorieansvarlig (drift) ved vevskulturlaboratoriet og fagbestiller. Jeg er EcoOnline-koordinator ved K1 og medlem av Tilsettingsrådet for tekniske stillinger ved UiB.

Hvor lenge har du vært ansatt ved K1?
Jeg ble ansatt i 1994 på det som den gang var Gades institutt. Nå tilhører patologidelen K1.

Hva innebærer rollen som HMS-koordinator?
HMS-koordinatoren fungerer som ledelsens HMS-representant. Koordinatoren ved K1 skal lede instituttets HMS-utvalg. Koordinatoren skal også være medlem i fakultetets HMS-utvalg og være instituttets kontaktperson overfor fakultetet og UiB i HMS-saker. Koordinatoren skal bidra til at det gjennomføres systematisk HMS-arbeid og at instituttet utarbeider HMS-handlingsplan og gjennomfører tiltak i tråd med arbeidsplanen. I tillegg skal koordinatoren bidra til at ansatte og andre tilknyttet instituttet har tilstrekkelig opplæring innen HMS og at instituttledelsen følger gjeldende lover, forskrifter og sentrale retningslinjer.

Hva tenker du er viktig å fokusere på i HMS-arbeidet ved K1 fremover?
Det blir viktig å fokusere på oppfølgingen etter HMS-runder.

Årets HMS-runde for kontor må muligens gjennomføres digitalt p.g.a. koronasituasjonen. For laboratoriene er det mest hensiktsmessig med fysisk gjennomføring og med laboratorieansvarlig tilstede. Jeg deltar på laboratoriedelen av runden sammen med verneombud for lab.

I år skal Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelsen (ARK) sendes ut til alle ansatte. Håper alle tar seg tid til å svare på spørsmålene!

ARK-undersøkelsen sendes ut i mars, for mer info se: uib.no/ark