Frokostseminar 19. mai

Det gode arbeidsmiljø

Arbeidsliv i endring – hva med arbeidsmiljøet ?

Digitalt frokostseminar onsdag 19.mai på Zoom kl.0830-1000

Arbeidsmiljø – ansatte – psykososialt

Arbeidsmiljø handler om hvordan vi organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet vårt.

Et godt arbeidsmiljø kjennetegnes av god ledelse, medvirkning fra ansatte og tydelige organisatoriske rammer. Kompetanse, god kommunikasjon, mestring og anerkjennelse gir både trygghet og trivsel.

Gjennom frokostseminarserien Arbeidsliv i endring – hva med arbeidsmiljøet? ønsker vernetjenesten ved UiB å sette søkelys på betydningen av faktorer som bygger et godt arbeidsmiljø.

«Arbeidsmiljø – ansatte – psykososialt» er tema for frokostseminaret 19.mai

Til seminaret 19.mai har vi fått med oss Håkon Johannessen og Lise Fløvik fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI). Johannessen er forsker og gruppeleder, mens Fløvik er forsker og enhetsleder for kunnskapsoppsummeringer på STAMI. STAMI forsker på mange ulike spørsmålsstillinger knyttet både til det organisatoriske og det psykososiale arbeidsmiljøet.

Håkon Johannessen skal snakke om:

“Kan du bli syk av forhold på jobben din? – Betydningen av psykososialt arbeidsmiljø for trivsel, helse og fravær»

Lise Fløvik skal snakke både om:

– Organisasjonsendringer – En sunn forandring? – Større organisasjonsendringer er noe de aller fleste ansatte har eller vil oppleve, men hvordan påvirker slike omfattende endringer organisasjoner, arbeidsmiljø og ansatte over tid?

– Hjemmekontor – På godt og vondt?
Fjernarbeid og arbeid hjemmefra har svært mange ansatte stiftet bekjentskap med i løpet av det siste året og mang en prediksjon tilsier at fjernarbeid vil fortsette å være en utbredt arbeidsform også etter Covid-19. Men hva vet vi egentlig om hvordan arbeid hjemmefra påvirker både arbeid, arbeidsmiljø og ansatte?

Seminaret arrangeres digitalt onsdag 19.mai kl. 0830-1000 på Zoom, og du melder deg på her

Påmelding innen 17.mai.

Informasjon med lenke og program vil bli utsendt til alle påmeldte noen dager før seminaret.

Møteledere:
June-Vibecke K. Indrevik, universitets hovedverneombud (UHVO) UiB og
Michael P. Riisøen, vara UHVO UiB.

Velkommen!