Viktige møteplasser for instituttet

Faculty lunch
Før helgen arrangerte instituttet første møte i nysatsningen «faculty lunch» hvor målsetningen er å samle alle vitenskapelig ansatte til en uformell lunsj og samtale med påfølgende korte presentasjoner. Jeg opplevde at arrangementet ble svært vellykket – hvor sykehusdirektøren ved HUS, Eivind Hansen presenterte høye ambisjoner om forskningsaktivitet, med et tydelig budskap om at samarbeid med andre sykehus i Helse Vest og ikke minst med MED & UiB er viktig og avgjørende for suksess. Cecilie Gjerde, kjevekirurg og tannlege ved IKO, presenterte fantastiske resultater fra sin stamcelleforskning for regenerasjon av ben i kjeve og langknokler. Hun er en flott eksempel på at vi må tørre og tenke ambisiøse prosjekter i samarbeid med sterke fagmiljøer lokalt og internasjonalt. Emmet Mc Cormack og Frits Thorsen presentere unike muligheter alle kan nytte ved kjernefasilitetene ved Dyreavdelingen og MIC, samt imponerende eksempler fra egen forskning. Avslutningsvis viste Nina Kristiansen, ansvarlig redaktør i www.forskning.no, hvordan vi skulle gå frem for lettere å kunne lykkes i formidling av vår forskning i media. Hovedbudskapet var «gjør det svært enkelt». Det beste er å sende en svært enkel og forståelig beskrivelse av eksempelvis nye artikler til en kronikkredaktør i en avis eller til www.forskning.no, og høre om dette kan være av interesse.

Vi var over 50 deltakere på det meste – vel 30 med fysisk deltakelse og resten var med digitalt. Vi vil planlegge nytt arrangement over sommeren, da forhåpentligvis med flere deltakere fysisk til stede, og vi vil også legge til rette for at vi kan ha deltakere fra alle samarbeidende sykehus.

Undervisningsdagen 2021 arrangeres på formiddagen 19. mai kl 08.30 – kl 12.15, altså om en drøy uke. Årets arrangement blir full-digitalisert og inneholder blant annet tema om e-læring, podkast, Mitt UiB og pedagogisk mappe. Se lenke til programmet her og digital pålogging: https://uib.zoom.us/j/62276704951?pwd=TG9qN3IzODNkUVhwUER3L05Iem10UT09. Alle er hjertelig velkommen!

ARK-undersøkelsen
Felles resultater fra ARK-undersøkelsen (HMS) ble nylig presentert for MEDFAK. Vi planlegger nå oppfølgende møter for K1 samlet, og deretter i separate grupper for vitenskapelige, tekniske og administrativt ansatte. Den samlede gjennomgangen av undersøkelsen viser jevnt over gode resultater. Dere vil alle få invitasjoner til digitale møter for separate gjennomganger for K1 og i nevnte gruppeinndelinger.

Jeg ønsker dere alle en riktig god 17. mai – og gode arbeidsuker videre i mai.

Beste hilsen
Kjell-Morten