Teaterbilletter for UiB Velferd

SOLITAIRE

Uroppføring av et av Lars Noréns siste stykker.

Foto/ill.: Den National Scene

DNS inngår i et unikt samarbeid med flere ulike teatre om uroppføringen av «Solitaire» av Lars Norén.

En gruppe mennesker, uklart hvor mange, står innstengt og sammenpresset innenfor et rektangel, midt på scenen. Det finnes ingen vegger som stenger de inne. De kan likevel ikke ta seg derifra, og vet heller ikke hvorfor de befinner seg der.

Med denne sceneanvisningen begynner stykket Solitaire, et av de siste Lars Norén skrev før han gikk bort i 2021. Verket viser hvordan Norén stadig utviklet seg som dramatiker, og hvordan han aldri sluttet å fornye seg.

Premiere: 5. mars i Teaterkjelleren
Av: Lars Norén
Regi: Sofia Jupither

KJØP BILLETTER TIL SOLITAIRE
UIB VELFERDSPRIS KR. 150 (ord. kr. 200 DNS-kampanje)

Fredag 18. mars kl. 19.30 og lørdag 19. mars kl. 18.00

Kjøp billetter til fredag 18.03 kl. 19.30

Kjøp billetter til lørdag 19.03 kl. 18.00

PATRICKS TRIKS

Nytt stykke om å bli storebror til en annerledes bror.

Foto/ill.: Den National Scene

Patrick skal bli storebror, men noe er feil med babyen i mammas mage. Det er det ingen som forteller ham, men Patrick lytter ved dørene og får med seg det meste. Elleveåringen bestemmer seg for å finne ut alt han bare kan på egen hånd. Om de voksne ikke vet hvordan de skal håndtere dette, kan vel Patrick selv legge en plan? Kanskje kan babyen i magen til og med hjelpe ham? Det er det mange andre som kan, også.

I dette ferske stykket for barn, fra 10 år og eldre, har to skuespillere alle rollene. De veksler raskt og lett mellom personer, situasjoner og virkelighetsnivåer. Dette blir skuespillerorientert teater med mye lek og mye alvor.

Presenteres i samarbeid med Brageteatret.

Premiere: 19. mars på Lille Scene
Av: Kristo Šagor
Regi: Terje Skonseng Naudeer

KJØP BILLETTER TIL PATRICKS TRIKS
BILLETTER TIL UIB VELFERD KR. 50 (ord. kr. 100 DNS-kampanje)

fredag 25. mars kl. 16.30  og lørdag 26. mars kl. 12.00

Kjøp billetter til fredag 25.03 kl. 16.30

Kjøp billetter til lørdag 26.03  kl. 12.00

LAZARUS

David Bowies siste gave til fansen

Foto/ill.: Den National Scene

Thomas Newton kommer fra en annen planet, men er dømt til evig liv på jorda. Mens han lengter seg vekk, prøver han å drukne spøkelser fra fortiden i gin. Historien om Newton er omkranset av 18 låter av David Bowie, og forestillingen kan kanskje beskrives som drømmespill. Sikkert er det at «Lazarus» var Bowies gave til ettertiden. Her samler han trådene fra debuten rundt 1970 og frem til det siste albumet Blackstar (2016).

Det var også mens Bowie jobbet med Blackstar at han, sammen med Enda Walsh, skrev «Lazarus». Musikalen hadde premiere i New York knappe to måneder før David Bowie gikk bort, og har siden urpremieren i 2015 blitt spilt ved en rekke teater i USA og Europa. Teatersjef Stefan Larsson har regi og som Newton finner vi Bjørn Willberg Andersen.

Premiere: 22. april på Store Scene
Av: David Bowie og Enda Walsh. Basert på romanen «The Man Who Fell to Earth» av Walter Tevis.
Regi: Stefan Larsson

KJØP BILLETTER TIL LAZARUS
UIB VELFERD PRIS KR. 400 (ord. kr. 590)

tirsdag 3. mai kl. 19.30, fredag 6. mai kl. 19.30 og lørdag 7. mai kl. 18.00

Kjøp billetter til tirsdag 03.05 kl. 19.30

Kjøp billetter til fredag 06.05 kl. 19.30

Kjøp billetter til lørdag 07.05 kl. 18.00

DE ANSATTE

I en galakse, nærmere enn du kanskje tror.

Foto/ill.: Den National Scene

«De ansatte» utspiller seg hundre år frem i tid på et romskip med både menneskelige og menneske-lignende ansatte; De som er født, og de som er skapt. Når en rekke gjenstander fra planeten Nyoppdagelsen tas ombord på skipet begynner forandringer å skje. De ansatte avviker fra gitte prosedyrer og programmer; de drømmer, blir følelsesmessige, og utfordrer hierarkiene på skipet. Menneskene tynges mer og mer av savnet etter jorda, mens de menneskelignende utvikler nye evner og egenskaper.

Forfatter Olga Ravn er et stjerneskudd fra en ny generasjon forfattere i Danmark, og gjør for tiden suksess både på teaterscener og i litterære kretser i inn- og utland. «De ansatte» har unisont blitt hyllet av  kritikerstanden for sitt sensoriske, særegne språk, og ble våren 2021 shortlisted til den prestisjetunge litteraturprisen The Booker Prize.

Premiere: 28. mai på Lille Scene
Av: Olga Ravn
Dramatisert av: Idun Vik og Miriam Prestøy Lie
Regi: Miriam Prestøy Lie

KJØP BILLETTER TIL DE ANSATTE
UIB VELFERD PRIS KR. 175 (ord. kr. 310)

Fredag 3. juni kl. 19.00

Kjøp billetter til fredag 03.06 kl. 19.00

MORGENSTJERNEN

Dramatisering av Knausgårds roman.

Foto/ill.: Den National Scene

Vi er på tampen av sommerferien, og en uvanlig varme sprer uro i Bergen. En kveld dukker det også opp en enorm stjerne på himmelen. Ingen vet sikkert hva slags fenomen det er. Samtidig begynner merkelige ting å hende i utkanten av menneskenes tilværelse. I løpet av noen få, skjebnesvangre dager skal det meste forandre seg.

I en blanding av magi og realisme skildres avgjørende hendelser i et knippe menneskers liv. Det handler om å være eller ikke være tro mot seg selv og mot andre. Om forholdet mellom foreldre og barn, og mellom ektefeller og utenforstående. Men først og fremst handler det om hva som skjer når de mørke kreftene i verden settes fri.

Forestillingen presenteres i samarbeid med Festspillene i Bergen 2022.

Urpremiere: 21. mai på Store Scene
Av: Karl Ove Knausgård, dramatisert av Armin Kerber
Regi: Linus Tunström

KJØP BILLETTER TIL MORGENSTJERNEN