Valg av verne- og varaverneombud

Det nærmer seg valg av nye verneombud for perioden 2023-2024. Alle ansatte innenfor et verneområde/hovedverneområde har rett til å foreslå kandidater. Verneombud skal velges blant ansatte som har erfaring og innsikt i virksomhetens arbeidsforhold.

Oversikt verneområder og verneombud 2021-2022 ved UiB

Lokale verneombud

Du kan sende forslag til kandidater til din leder/valgansvarlig ved ditt verneområde innen 23. september.

Ved hvert verneområde skal det velges ett verneombud og varaverneombud.

Valget skal være holdt innen 10. oktober.

Hovedverneombud ved fakultet/avdelinger

Du kan sende forslag til kandidater til leder/valgansvarlig ved ditt hovedverneområde innen 17. oktober. Verneombud eller arbeidstaker som har eller har hatt tillitsverv ved UiB, kan velges som hovedverneombud.

Innenfor hvert hovedverneområde skal det velges ett hovedverneombud og varahovedverneombud.

Valget skal være holdt innen 24. oktober.

Universitets hovedverneombud

UiB har et koordinerende hovedverneombud – universitetets hovedverneombud og en stedfortreder. Verneombud eller arbeidstaker som har eller har hatt tillitsverv ved UiB, kan velges som universitetets hovedverneombud.

Du kan sende forslag til kandidater til det sentrale valgstyret innen 31. oktober, bruk skjemaet Forslag til kandidater, universitetets hovedverneombud.

Valg gjennomføres innen 7. november.