Invitasjon til å delta på forskningsdagene 2024

Forskningsdagene er en årlig, nasjonal festival i regi av Norges forskningsråd, med mål om å skape begeistring og forståelse for forskning. Årets festivalperiode er 18.09. – 29.09.2024. I Bergen arrangeres Forskningsdagene som et samarbeid mellom byens sentrale forsknings- og utdanningsinstitusjoner, der UiB er den største bidragsyteren.

Four kids in science laboratory making experiment

Forskningsdagene i Bergen er en viktig arena for publikumskontakt og har arrangement for ulike målgrupper – barn, ungdom og voksne. Kommunikasjonsavdelingen ved UiB koordinerer og støtter våre bidrag til festivalen.

HELSE er hovedtema

Hovedtema i 2024 er helse. Helse angår oss mennesker fysisk og psykisk, men også dyrehelse og
helse i hav og natur er aktuelle forskningsfelt å formidle fra.

UiB har mye relevant forskning å vise frem, og vi oppfordrer fagmiljøer til å la seg inspirere av temaet. Det er like fullt ønskelig at UiB formidler forskning som handler om andre tema. Alle fakulteter og fagmiljøer oppfordres til å delta og vise frem sin forskning.

Vi søker bidrag til årets festival

Følgende arrangement er under planlegging i regi av Forskningsdagene i Bergen (merk frister for å melde interesse):

Vi søker bidrag til årets festival

1 Forskningstorg på Festplassen
Forskningstorget vil foregå i et stort telt på Festplassen fredag 20. og lørdag 21. September. Målet er å vise frem forskning fra ulike felt gjennom stasjoner og aktiviteter til et bredt publikum. Fredagen er forbeholdt påmeldte klasser fra 6. og 7. trinn, mens det er åpent for alle på lørdagen. UiB kan ha opptil 10 stasjoner.

Meld interesse innen 5.april. De som melder interesse, blir invitert til et informasjonsmøte.

2 Skolebesøk
Forskningsdagene vil tilby skolebesøk 18.-20. september til ungdomsskoler (8.-10. trinn) i Bergen. Vi søker enkeltforskere eller team med forskere/studenter til å reise til skoler og gjennomføre undervisningsopplegg på maks én time. Vi ønsker å engasjere elevene gjennom aktivitet eller oppgaver.

3 Forskningsdagene UNG
Forskningsdagene UNG er for elever i videregående skole og målet er å engasjere dem med interessante, korte foredrag fra forskningens verden. Det er også anledning til å vise frem muligheter ved UiB for ungdom som snart skal ta utdanningsvalg. Programmet er organisert i tematiske bolker etter læreplanen i videregående skole og settes sammen av en arbeidsgruppe.

5 Andre arrangementer
Vi oppfordrer fagmiljø og enheter til å lage egne arrangementer eller legge planlagte formidlingsaktiviteter til festivalperioden, og få disse markedsført som del av programmet. Forskningsrådet har støtteordninger for arrangement med søknadsfrist 31. mars. Ta kontakt om dere ønsker å søke støtte.

Meld inn egne arrangement til programmet innen 15. mai.

Kontakt og mer informasjon

Meld interesse for å delta til Kristine Gabrielsen på e-post: kristine.gabrielsen@uib.no. Ta gjerne kontakt for å få mer informasjon eller diskutere ideer.

Se nærmere informasjon om hvordan dere kan delta på Forskningsdagene i Bergen: Bli med på Forskningsdagene | Ansattsider | UiB

Foto: Colourbox