Pilot for Vestlandslegen i Stavanger

Foto/ill.: UiB

Til tross for manglende avklaring rundt finansiering og opptrapping av medisinplasser i Norge, vil UiB gå videre med satsingen på Vestlandslegen gjennom en forsiktig oppstart neste høst.

En gruppe på inntil 20 medisinstudenter skal fra høsten 2023 gjennomføre de siste tre årene av studiet sitt i Stavanger-regionen som en del av satsingen på Vestlandslegen.

Planlegging av Vestlandslegen har pågått siden våren 2020, men manglende avklaringer av finansiering og opptrapping av studieplasser i medisin i Norge har medført forsinkelser i prosjektet. Selv om det ennå ikke er bevilget midler til en forutsigbar opptrapping av studieplasser, så ønsker UiB å gå videre med planene gjennom en forsiktig oppstart.

Dekan Per Bakke er glad for at en pilotering av Vestlandslegen nå kan gjennomføres;

– Til tross for en anstrengt økonomi prioriterer vi Vestlandslegen fordi den på sikt vil bidra til å styrke rekruttering av leger til hele Vestlandet, kommenterer Bakke.

Du kan lese mer om saken på nettsidene til Det medisinske fakultet: