Velferdstilbud: Rabatterte billetter til fullscenisk opera – MEDEA i Grieghallen

MEDEA / Luigi Cherubini
Grieghallen 15. og 17. januar kl. 19.30

Varighet 2:40 inkl. pause

Plakat for operaoppsetningen
Foto/ill.: Opera Bergen

Det nye operaåret 2024 åpner med en NORGESPREMIERE!
Luigi Cherubinis MEDEA – sunget på fransk, og med norske skuespillere i de talte dialogene

Medea – Iano Tamar (sopran) og Juni Dahr (skuespiller)
Jason – Giuseppe Gipali (tenor) og Gerald Pettersen (skuespiller)
Kong Creon – Joachim Seipp (baryton) og Sverre Røssummoen (skuespiller)
Neris – Violetta Radomirska (mezzosopran) og Ragnhild Gudbrandsen (skuespiller)
Dircè – Hege Gustava Tjønn Ludwig / Ardita Meni (sopran)
1. femme – Nadiia Novosolova

Bergen Operakor, Opera Bergens Orkester
Lysdesign: Jens Lange
Idé og konsept: Opera Bergen
Kunstnerisk og musikalsk leder: Anne Randine Øverby

Samling av portrettfotos av utøvere ved operaen
Foto/ill.: Opera Bergen

UiB-ansatte kan kjøpe billetter for 400,- per stykk ved å sende billettbestilling til post@operabergen.no

MYTEN

Operaen er basert på myten om Medea slik den ble fortalt av Evripides for mer enn 2000 år siden, og er fortsatt bemerkelsesverdig relevant og moderne i alle sine versjoner.

Hovedpersonen, Medea, kommer fra det ukjente, hun er synlig fremmed i et sivilisert samfunn, og forstyrrer den herskende orden, og utfører til slutt sin grusomme hevn. Hennes personlighet er full av nyanser; hun er ikke bare en hevnlysten kvinne, men også en kjærlig mor og en listig intrigant, og operaen lar oss erfare både hennes sjelstilstander og strategiske handlinger.

Medeamyten kan også utvide og utfordre tradisjonelle perspektiver på kvinner nettopp ved å belyse Medeas makt, lidenskap, hengivenhet og råskap innenfor en patriarkalsk samfunnsorden.

OPERAEN

Operaen fikk sin urpremiere i 1797, og musikken løsriver seg i stor grad fra barokken, og det er bemerkelsesverdig hvordan Cherubini skaper dramatikk og dynamikk, til tross for at han rådet over begrensede musikalske virkemidler. Han skildrer denne kvinnen på en fabelaktig måte, og med en kraft som trollbinder oss fortsatt i dag.

Operaen bærer hovedpersonens navn, og de musikalske og vokale utfordringene for denne rollen er formidable, og den best kjente Medea gjennom tidene er nok Maria Callas (som sang den i italiensk utgave).

Sopranen Iano Tamarhar vært på den europeiske stjernehimmelen lenge, og har høstet fantastiske kritikker for sin bel canto sang og dramatiske uttrykkskraft, og hun har gjort flere bemerkelsesverdige Medea-tolkninger; bl.a. ved Deutsche Oper Berlin og Theater an der Wien. Nå synger hun Medea i Bergen – det er intet ringere enn en begivenhet!