Kjære alle sammen

Vel blåst!

Jeg ønsker å rette en hjertelig takk til alle våre dyktige vitenskapelige- og administrativt ansatte som bidro til vel gjennomførte OSKEr. Dette er er store arrangement som gir studentene våre muligheten til å vise frem sine praktiske ferdigheter, kliniske resonneringsevner og kommunikasjonsevner. I tillegg må jeg si takk til alle dere som har stått på i eksamensperioden. Enten som sensor, veileder, koordinator, oppgavekreatør, muntrasjonsråd, eller i andre roller. Tusen takk for innsatsen!

Forskningsdag og FRIPRO

Minner om forskningsdagen på Eitri 18. juni. Her blir det mange interessante foredrag og lunsj med poster session. Flott hvis flest mulig vil delta her.

Gjennom FRIPRO (forskningsradet.no) deles ut ca 900 millioner kroner i år, og det er kommet totalt 100 søknader fra hele Norge (alle fagfelt). Søknader som sendes inn innen midten av august er med i runden for årets søknader. Derfor – hiv dere på, eventuelt resirkuler søknader. Det er større vinnersjanse i år enn ellers!

Vestlandslegen

Det er penger også å hente i Vestlandslegen. K1 har 200 000 kroner til disposisjon for «faggrupper på tvers». Det betyr at det er penger i uttrykket «krake søker make». Det er viktig nå at hvert fagfelt samordner undervisning mellom våre to sykehus, og dere kan søke om midler til å treffes for å få dette til på beste måte.

De 16. september er det møte i Stavanger. Det handler om UiB’s regionale studiemodell i medisin, og det er tenkt avsatt tid til å treffe kolleger.

Økonomi

K1 seiler inn i smulere farvann. Vi har fortsatt underskudd på 2 millioner kroner, men dette er 1,8 millioner bedre enn budsjett. Her gjør Beate Bernes og økonomigjengen en formidabel jobb. Bedre blir det også når vi får iverksatt tiltak foreslått i «sunn økonomi». Denne rapporten skal legges fram for fakultetsstyret, 19. juni.

Pris til Aurora!

Aurora Brønstad har mottatt Norecopas pris for sitt fremragende arbeid i mange år, for å videreutvikle forsøksdyrfaget, øke dyrevelferden og fremme forståelsen for 3R (Replacement, Reduction, Refinement). K1 gratulerer masse!

Til slutt

Sommeren står snart for tur. Jeg håper dere alle får en fin helg og snart også en velfortjent ferie. Men før dere reiser – husk å legge inn fravær i DFØ (selvbetjeningsportalen). Dette er så lett at selv instituttleder har klart det 😉🎉