Globale samfunnsutfordringer (GSU) er en av tre prioriterte områder der UiB ønsker å utnytte og utvikle breddeuniversitetets unike muligheter for faglig mobilisering, fordypning og samarbeid på tvers av faggrenser.
GSU ønsker å stimulere til faglige møteplasser og samarbeid på tvers av fakultetene og lyser ut såkornmidler til formålet. Minimum to fakulteter skal være involvert i samarbeidet om globale samfunnsutfordringer og aktiviteten må knyttes til temaet ulikhet. Ulikhet er i kjernen av globale samfunnsutfordringer. Vi opplever gjennomgripende forskjeller i ressurser, helse, sikkerhet og tilgang til utdanning. Ulikhet i makt former institusjoner både nasjonalt og globalt. Ulikheter er i mange sammenhenger urettferdige, urimelige og uønskede. Samtidig er mangfold og variasjon grunnleggende for kultur og frihet.
Vi inviterer derfor forslag til samarbeidsprosjekt og faglige møteplasser for å belyse ulike sider av ulikhet innen globale samfunnsutfordringer. Det bevilges midler til møter, seminarer og andre arrangementer. Aktivitetene som støttes skal utvikle tverrfakultære forskningsprosjekter, og prosjektene bør inneholde konkrete planer om søknader til eksterne finansieringskilder og videre forskningssamarbeid.
Utlysingen retter seg mot vitenskapelige ansatte på postdoc-, forsker-, førsteamanuensis og professornivå med hovedstilling ved UiB. Søkere tidlig i karrieren oppfordres til å søke. Samlet ramme for utlysningen 2025 er kr 600.000. Det bevilges maksimum kr 100.000 per prosjekt. Midlene må benyttes innen utgangen av 2026. En tilbakemelding om arbeidet skal leveres ved avslutning av aktiviteten i eget skjema.
Det skal benyttes et digitalt søknadsskjema: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=18113167. Hovedsøker skal legge ved CV (maksimum to sider).
Søkers institutt/fakultet skal bekrefte at søknaden støttes – dette sendes i Elements fra
hovedsøkers institutt/fakultet.
Søknadsfrist: 1. mars 2025.
Søknadene blir vurdert etter følgende dimensjoner:
- Faglig kvalitet og relevans for globale samfunnsutfordringer
- Grad av nyskapende tverrfaglig samarbeid
- Aktivitetens bidrag til søkers karriereutvikling eller utvikling av fagmiljø
- Effektiv ressursbruk av tildelte midle