Hvordan kan vi lære å skrive enda bedre søknader om forskningsstøtte?

Vi er inne i en tid med tilbakemeldinger på søknader om forskningsstøtte. K1 fikk god uttelling i Helse Vest – men mindre fra NFR.

Selv med svært gode evalueringer – mangler søknadene tidvis «det lille ekstra» for at den skal bli valgt ut blant de mange andre gode søknadene. Å søke råd og hjelp fra forskningsrådgivere ved fakultetet og universitetet sentralt er selvfølgelig en mulighet som vi alle må bruke.

En annen mulighet er å delta i evaluering av andres søknader. Det er en stor jobb – men er samtidig en stor kilde til lærdom i strategisk utforming av søknader, som kan være nok til gi «det lille ekstra» for at søknaden blir valgt ut blant de mange andre gode søknadene. En lærer fort hvordan gode søknader utformes – både hva gjelder struktur, språklig fremstilling, redigering og layout.

Helseforetakene og Forskningsrådet inviterer ikke til denne type arbeid. Der må man inviteres inn i komiteen, mens i EUs Horisont 2020 programmet derimot, oppfordres forskere til å registrere seg i ekspert databasen. Det er to ting de ser etter: at en har høy ekspertise innen relevante fagfelt og er tilgjengelig for tilfeldige kort-tidsoppdrag. Det er flere avgjørende faktorer ved utvelgelsen av evaluatører til en gitt utlysning. I tillegg til å se på den faglige ekspertisen er kjønn og geografisk spredning også viktige faktorer.

Det er mange fordeler ved å være evaluator. Du får en innsikt i prosessen og du skaffer deg erfaring med hvordan en evaluering gjennomføres. Du får mulighet til å lese flere søknader, både gode og dårlige, og får informasjon om hvilket nivå som forventes og hva en bør unngå. Denne erfaringen er også nyttig for søknadsskriving ved nasjonale utlysninger som i stadig større grad kopierer EU utlysninger.

Vi bør derfor oppfordre alle, også de unge forskerne våre, til å registrere seg i ekspert database.

Jeg vil også gjøre et utspill mot fakultetet – med oppfordring om å invitere inn erfarne ph.d.-kandidater og post docs til å være med i evaluering av PhD/Post Doc søknader ved UiB. En kan gjennom dette få innblikk i hvordan en arbeider i slike evalueringskomiteer.

Dette er uutnyttet kilde til kunnskap som vi alle må bli flinkere til å utnytte.

Beste hilsen

Kjell-Morten