Lokale lønnsforhandlinger

Høsten 2016 pågår det lokale lønnsforhandlinger mellom universitetet sentralt og arbeidstakerorganisasjonene. De økonomiske rammene for oppgjøret blir sannsynligvis omtrent de samme som i 2014.  Det er dessverre alltid bare et fåtall av alle ansatte som får lønnsopprykk ved de lokale forhandlingene.

Lokale lønnsforhandlinger skal premiere dem som har gjort en særlig innsats, stimulere til god aktivitet og de kan brukes for å holde på ressurspersoner. Samtidig skal forhandlingene prøve å ivareta en rimelig rettferdighet der lønn for ulike grupper og enkeltansatte skal ses i forhold til hverandre.  Universitetets lønnspolitikk kombinerer prinsippene om belønning av særlig innsats og en rettferdig fordeling, slik det fremgår i dokumentene  «Lokal lønnspolitikk for UiB» og «Stillingsstruktur for tekniske og administrative stillinger ved UiB».

K1 har akkurat sendt sine anbefalinger til fakultetet. Fakultetet og universitetet sentralt vil vurdere anbefalingene, samordne disse, og deretter forhandle med fagforeningene som har sine prioriteringer og som har mottatt søknader fra enkeltansatte.  Det er dermed innspill fra mange kanter som ligger til grunn for forhandlingsresultatet.

Ansatte i bistillinger omfattes ikke av de lokale lønnsforhandlingene. Lønnstrinn for slike stillinger kan bare endres i forbindelse med fornyet tilsetting. Stipendiater og postdoktorer er ikke omfattet av de lokale lønnsforhandlingene. Forhandlingene omfatter vitenskapelige, tekniske og administrativt ansatte, men gruppene forhandler separat.  Resultatet av de lokale lønnsforhandlingene forventes å være klart omkring 1. desember.

Ved lokale lønnsforhandlinger vil det dessverre alltid være slik at mange blir skuffet og bare noen blir glade. De lokale forhandlingene har stor symbolverdi, men de er tross alt ikke dominerende når det gjelder samlet lønn og lønnsutvikling over tid.

Nils Erik Gilhus

Instituttleder