Ny veileder for undervisningssamarbeid mellom UiB og Haukeland universitetssykehus

Logo helse bergenfakultetibergen

Felles utdanningsråd mellom MOF-UiB og Haukeland universitetssykehus (HUS) har siden høsten 2014 drøftet og kartlagt undervisningssamarbeidet  på alle nivå i organisasjonene.

En viktig tilbakemelding fra alle involverte var at det kan være nyttig og positivt at ansvar og plikter konkretiseres og tydeliggjøres.

Det er med bakgrunn i utdanningsrådet anbefalinger utabeidet en veileder for undervisningssamarbeidet. Den finner dere på nettsidene til utdanningsrådet: http://www.uib.no/mofa/96023/felles-utdanningsr%C3%A5d

Utdrag fra veilederen:
UiB har det formelle ansvaret for planlegging og kvalitetssikring av innholdet i studiene og for kvalitetssikring av studentenes kunnskaper og kompetanse. Haukeland universitetssykehus har ansvar for å bidra til studentenes utdanningsløp med sin kliniske virksomhet, inkludert oppfølging og veiledning.

Kategoriseringen som er utabeidet er tenkt som et veiledende rammeverk i samarbeidet om undervisning og oppfølging av studentene, og det er viktig å presisere følgende:

• Eksisterende og godt fungerende samarbeid må ivaretas og videreføres
  • Det er ikke absolutte grenser for de ulike undervisningsformene
  • Kategoriseringen kan være spesielt nyttig i tvilstilfeller og ved endringer

Les hele dokumentet her.