Velkommen 2017

Godt nytt år til alle K1-nytt-lesere! Et nytt år betyr nye muligheter. Det gjelder ikke minst klinisk medisinsk forskning og utdanning. Vi deltar i et høyt prioritert samfunnsfelt, et felt i tydelig vekst. Et vesentlig økt antall publikasjoner bør være et hovedmål for K1 i 2017.

Nils Erik Gilhus

Innen forskning har K1 definert antall vitenskapelige publikasjoner som aller viktigste resultatmål. Antall publikasjoner bestemmes for det første av hvor mange publikasjoner hver enkelt ansatt bidrar til, og dernest av hvor mange som vi klarer å knytte så nært til oss at de bruker K1 som en institusjonsadresse. På begge punkter har vi en del å gå på.

Vitenskapelige resultater skal ikke deles opp for å gi flest mulig publikasjoner. Tvert i mot skal hver enkelt publikasjon gjøres best mulig, presentere samlete resultater helhetlig, fortelle en størst mulig del av sannheten slik vi har funnet den. Dette er publikasjonskvalitet og nødvendig for aksept i tidsskrift med gjennomslagskraft. Viktige og nye funn leder likevel nesten alltid til en kjede av publikasjoner, ikke minst tydelig for ph.d.-arbeider. Funn kan utdypes, settes inn i nye sammenhenger, belyses og sammenlignes med en ny innfallsvinkel. Det er ofte umulig å få alt med i bare én artikkel.

Gode oversiktsartikler er svært etterspurt, også av ledende tidsskrift. Med et raskt økende antall originalartikler er det et sterkt behov for autoritative sammenfatninger fra noen som publiserer aktivt i feltet. Legg arbeid i oversiktsartiklene, ikke minst i figurer og tabeller. Internasjonalt gjennomslag bestemmes i hovedsak ut fra publikasjoner. Der teller også antall, og ikke minst gode oversiktsartikler i ledende tidsskrift.  Din forskningsnisje kommer sjelden i fokus ut fra bare en artikkel, budskapet må utdypes og gjentas. Professorene ved K1 har et begrenset antall førsteforfatterskap. Skriv en god oversiktsartikkel! Ph.d-kandidatene utarbeider en omfattende kappe. Skriv en god oversiktsartikkel i tillegg.

Antall som publiserer med K1-adresse, avhenger for en stor del av hvilket gjennomslag vi har på søknader om midler. UiB og Helse Vest ansetter begge et høyt antall forskerrekrutter hvert år. En stor del av K1s publikasjoner har ph.d.-kandidater som førsteforfatter. For K1 er det et mål at vi bidrar så aktivt og relevant til medisinsk forskning i miljøene våre at alle vitenskapelige publikasjoner knyttes til UiB gjennom forfatteradresse. UiB-adressen kan brukes uten formell ansettelse.

K1 har registrert omkring 300 vitenskapelige publikasjoner per år. Veksten er der, men er for treg. Andelen på nivå 2 har vært konstant og rett under 20 %. Resultatene for 2015 vet vi ikke ennå. Jeg håper at dere alle tenker gjennom hvordan dere selv, egen forskningsgruppe og seksjon og dermed K1 kan oppnå enda bedre publikasjonsresultater.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder