Ny ledelse for klinisk medisin

Kjell-Morten Myhr er tilbudt stillingen som ny instituttleder ved K1. Instituttet er heldige som får en så dyktig, driftig og vennlig leder fra 1. august.

Nils Erik GilhusUniversitetet styres ved åremålsstillinger eller av ledere valgt for en tidsbegrenset periode. Prinsippet om midlertidighet gjelder, og det er begrensninger for samlet funksjonstid. Dette sikrer vitalitet og nytenkning. Stabilitet og institusjonell hukommelse ivaretas av administrasjonen og av øvrige ansatte som følger med og tar aktivt del gjennom mange år.

Fra 1. august er det tid for ny leder ved K1. Det blir spennende. Kjell-Morten kjenner de kliniske universitetsmiljøene i hele sin bredde, og han har i mange år arbeidet i grenseflaten mellom universitet og sykehus. Han har vært særdeles engasjert både i undervisnings- og forskningsoppgavene.

Omtrent samtidig får fakultetet ny ledelse. Per Bakke og Eyvind Rødahl er de to svært sterke søkerne til dekanstillingen. Begge har sin bakgrunn i klinisk medisin. Ny dekan skal så finne prodekaner, mens instituttet skal ha visestyrere og ledergruppe. Fakultetet har som en prøveordning søkt universitetet om å få utpeke ekstern leder av fakultetsstyret, noe som vil kunne gi enda tydeligere roller. Ved K1 skal vi velge nytt instituttråd.

Rektor og prorektor har vi allerede valgt, og ledergruppen der er klar. Valgdeltakelsen var spinkel, og vi hadde bare én kandidat til hvert verv. Dag Rune Olsen har stått frem som en samlende og god rektor for Universitetet i Bergen.

For meg har det vært en stor glede og et privilegium å være ansatt som instituttleder i tolv år, i de maksimale tre åremålsperiodene. Fra høsten av satser jeg på større konsentrasjon om egne prosjekter. Men før det har vi Undervisningsdagen i neste uke, og en rad av løpende oppgaver for både institutt og instituttleder.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder