Undervisningsdagen 2017 – refleksjoner

Undervisningsdagen som K1 og K2 hadde felles, viste stort engasjement. Nye undervisningsformer er spennende, men vi har utfordringer med å få til en optimal samordning av hele profesjonsstudiet i medisin.

Nils Erik Gilhus

Deltagelsen på undervisningsdagen 27. april var bra, og de fleste (men ikke alle!) undervisningsmiljøene våre var representert. Bikuben som møtested fungerte godt, og temaene innbød til diskusjon og spørsmål.

Ny plan for profesjonsstudiet i medisin er en hovedsak for nesten alle K1-ansatte. Semesterstyrene har så langt gjort en stor innsats i å samordne innen hver termin, fordele fag og timer, balansere ulike undervisningsformer, lage en samlet eksamen. En tydelig utfordring nå gjelder samspillet mellom terminene og progresjonen innen hvert enkelt fag gjennom studieløpet. Dette er særlig tydelig for kirurgi og indremedisin, men gjelder egentlig alle fag. Styret for 12. semester har en viktig og pågående oppgave, de leverer sin skisse nå i mai. Det ble på Undervisningsdagen etterlyst en tydeligere ansvars- og oppgavefordeling mellom fakultet og institutt, mellom programutvalg og semesterstyrer, mellom fagansvarlige og både institutt og fakultet. K1 og K2 har heldigvis en felles studieadministrasjon og nært samarbeid om det meste, men studieplanen føles uoversiktlig.

Eksamen skal inneholde flervalgspørsmål, og strukturert, praktisk stasjonseksamen (OSCE) er vedtatt. Begge deler er spennende, har styrker og svakheter, og ble konstruktivt diskutert. Flere fag er godt i gang med flervalgspørsmålene. Her vil det bli et nasjonalt samarbeid og etter hvert en omfattende spørsmålsbase. For OSCE blir det piloteksamener både i vår og til høsten. Her vil det kreves konsentrert innsats av alle på den store OSCE-dagen.

Det var inspirerende å høre om nye undervisningsformer, mentor-oppfølging og digitale undervisningsmuligheter. Ny studieplan skal stimulere undervisere til å prøve ut forbedringer. Nøkkelen til god undervisning vil alltid være engasjerte undervisere, som har forberedt seg godt og som ser undervisningen som en oppgave der det gjelder å yte maksimalt. Det gjelder i ny plan så vel som i gammel.

Nils Erik Gilhus
Instituttleder