Godt samarbeid for sterke forskningssøknader

I går fikk vi vite at et stort samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssjukehus er blitt tildelt en stor forskningsbevilgning fra NFR for etablering av et Forskningssenter for klinisk behandling av alvorlige sykdommer i sentralnervesystemet. Senteret vil inkludere klinikere og forskere fra K1 og Nevroklinikken – men også samarbeidspartnere fra andre avdelinger ved sykehuset, i praksis alle instituttene ved fakultetet, andre fakultet ved UiB, Haraldsplass og BTO. Dette illustrerer godt at enkeltforskere og forskergrupper er avhengig av brede og gode samarbeid, basert på faglig excellence og tillit for å få gjennomslag i store prosjekter. Konkurransen var stor fra andre sterke forskningsmiljøer i Norge. «Bergensøknaden» utnyttet vårt store potensiale ved mange gode forskningsmiljøer som kan samlokaliseres i ett senter. CCBIO, med samlokalisering i et senter av mange sterke kreftforskningsgrupper, er et annet «stjerneeksempel» på at slike strategier kan lykkes.

I søknadsprosessen og oppfølgingen av denne har det vært helt tydelig at et godt samarbeid mellom UiB og HUS er avgjørende for at slike søknader og gjennomføring av prosjekter skal kunne lykkes. HUS eller UiB hver for seg hadde ikke hatt mulighet for å lykkes i denne konkurransen. Seksjon for Nevrologi og Nevroklinikken har en lang tradisjon for en sømløs organisering av forskning, undervisning og klinisk arbeid ved UiB og HUS. Andre fagmiljøer ved UiB og sykehuset har hatt samme organisering med stor suksess. Jeg tror erfaringer fra disse miljøene med stor fordel kan legges til grunn for det viktige arbeidet som nå gjøres i utviklingen av gode samarbeidsrutiner i både undervisning og forskning ved universitetet og sykehuset.

I disse dager oppfordres forskningsmiljøene ved K1 og resten av fakultetet til å starte forberedelser til neste runde av SFF-søknader i 2020. Jeg tror nøkkelen til å kunne lage gode prosjekter og søknader er samlokalisering og samarbeid på tvers av forskergrupper, institutter, fakultetet og institusjoner. Jeg tror mange forskningsmiljøer ved universitetet og sykehuset kan ha gode og unike muligheter til nettopp å etablere slik gode samarbeid og prosjekter.

Alle som planlegger SSF-prosjekter bes kontakte forskningsrådgivere og administrasjonen ved instituttet som sammen med fakultetet vil legge til rette og understøtte gode søknadsprosesser.

Med dette ønsker jeg alle en god helg og gode arbeidsuker – og jeg håper at vi er mange som treffes på Instituttets dag den 22. november.

Beste hilsen

Kjell-Morten