Innovasjon og forskning hånd i hånd

Innovasjon har i de senere årene blitt et satsingsområde i Norge, ikke bare i privat sektor, men også i høyeste grad innen det offentlige, som f.eks. universitet- og sykehussektoren. Imidlertid kommer vi nordmenn diltende etter. I USA har det vært på agendaen i mange år. Jeg hadde et forskningsopphold ved University of Washington i Seattle i 1995. Da observerte jeg hvordan innovasjon var tett integrert i hele tenkningen ved universitetet og i den daglige aktiviteten i forskningsgruppene. Innovasjon var på sett og vis en annen måte å publisere på,- en måte som kom samfunn og pasienter til nytte i en helt annen skala.

Våre ledere ønsker at vi skal fokusere mer på innovasjon og de muligheter som ligger i en potensiell kommersialisering av våre vitenskapelige funn. Men vi må samtidig erkjenne at det tar tid å endre en forskningskultur ved UiB som har sterkt fokus på vitenskapelig publisering i høyt rangerte tidsskrift. Ved MED-fakultetet arbeides det nå med å ferdigstille en helt ny Inkubator her på campus. Den vil trolig innvies mot slutten av 2021 og åpner for gode muligheter for utvikle innovasjonsprosjekter i tett samhandling med våre forskningskonsulenter og VIS.

Vi trenger å sette innovasjon på dagsorden i våre K1-miljøer og synliggjøre de muligheter som finnes for å omsette den forskningen vi driver til løsninger som kan komme mange til gode. Husk at innovasjon ikke bare dreier seg om nye oppfinnelser. Innovasjon handler også om ideer som ikke kan kommersialiseres direkte. Det kan dreie seg om bedre rutiner i helsetjenesten, nye metoder, nye undervisningsformer og sosiale innovasjoner. For medarbeidere ved K1, hvor mange er engasjerte i klinikk og på lab, vil utvikling av nye metoder har et stort potensiale for innovasjon.

Hvordan går man egentlig frem for å bringe en god idé videre til mulig kommersialisering? Her har både UiB og HB avtaler med VIS, som er institusjonenes teknologioverføringskontor (TTO). VIS jobber med kommersialisering av lovende ideer, og har også viktig funksjon som bedriftsinkubator og entreprenør-hub for Vestlandet. VIS er den viktigste partneren for deg som har en idé med potensiale til å bli noe stort. Veien fra idé til suksess kan være lang, og det typiske utviklingsløpet gjennom VIS går gjennom en prosess med flere stadier. Første steg er å melde inn ideen og få den definert gjennom en DOFI (Declaration of Innovation). Dette gir forretningsutviklerne hos VIS nok informasjon til at man kan sette i gang en initial vurdering av markedspotensiale og patenterbarhet. Dersom ideen får grønt lys, går den videre til patentering og til søknader om kommersialiseringsmidler. Senere i prosessen vil det noen ganger være naturlig å skille ideen ut som en egen bedrift og søke privat finansiering. Ulempen med et slikt innovasjonsløp er imidlertid at publisering i et tidsskrift må utsettes til patentet er ordnet.

Hvis du er svanger med en god idé, så ikke nøl med å ta kontakt med våre innovasjonsrådgivere på MED og VIS. Kanskje er det nettopp din idé som slår ut i full blomst!

Vennlig hilsen
Odd Helge Gilja