Kjære alle sammen

Suksess på fakultetets dag

Håper mange av dere fikk anledning til å være med på fakultetets dag sist onsdag. Det var godt oppmøte og vi gratulerer fakultetet med flott arrangementet. Det ble delt ut en rekke priser, og vi gratulerer alle instituttene med velfortjent heder! K1 fikk også med seg to flotte priser.

Bilde av de to stolte prisvinnern, med blomster og diplom.
To stolte prisvinnere med diplom og blomster: Kjell-Morten Myhr og Anna Marie Moe Øvstebø. Foto: UiB

Bergen Multippel Sklerose Forskningsgruppe, ved professor Kjell-Morten Myhr, vant pris for årets forskningsmiljø.

Innovasjonsprisen gikk til Regionalt akuttmedisinsk kompetansesenter i Helse Vest (RAKOS) ved førsteamanuensis Conrad A. Bjørshol. Anna Marie Moe Øvstebø mottok prisen på vegne av RAKOS. Gratulerer masse, og tusen takk for flott innsats for K1😊

Dere kan lese mer om fakultetets dag her: Stor interesse for Fakultetets dag 2024 | Det medisinske fakultet | UiB.

Det nærmer seg

Portrett av Jorunn
Avtroppende administrasjonssjef, Jorunn Skei. Foto: Jørgen Barth, UiB

Den 26. april forlater Jorunn K1 som hun har vært med på å lede på trygg og god måte, i mer enn 14 år.

Jorunn er unik på alle måter. Hun har hatt en utrolig oversikt over alt som som rører i og rundt K1, og har håndtert alle utfordringer på beste måte. Dette har vært uvurderlig for meg som instituttleder. Jorunn har tatt seg veldig godt av oss alle på K1. Hun har på en helt spesiell måte laget et godt arbeidsmiljø og bygget opp en flott lagånd. Dette lover vi å ta med oss videre.

Jorunn starter snart i ny jobb ved Høgskulen på Vestlandet. Vi misunner dem som får en så flott medarbeider. Vi ønsker selvfølgelig Jorunn alt godt fremover, og takker henne for en alt hun har utrettet for K1. Vi vil savne deg masse her, Jorunn!

Ove Kristian Bakkevig, nestleder for HR seksjonen ved fakultetet, vil vikarierer for Jorunn frem til vi får ansatt ny administrasjonssjef. Vi ønsker ham hjertelig velkommen.

God helg, snart!

Beste hilsen

Christian

Sunn økonomi – postkasse

Har du forslag til forbedringer?

Prosjekt Sunn økonomi har til oppgave å foreslå tiltak som kan effektivisere driften av hele fakultetet, både instituttene og fakultetsadministrasjonen. Har du forslag til tiltak som kan effektivisere driften, eller andre tiltak for å spare penger, ikke nøl med å sende de inn.

Du kan være anonym

Du kan sende inn anonymt hvis du ønsker. Alle forslag mottas med takk. Prosjektgruppen ledes av instituttleder på K1, Christian Vedeler. Den skal levere sine forslag 15/5.

 

 


Healthy Economy mailbox

Do you have suggestions for improvements?

The project “Healthy Economy” is meant to propose measures to streamline the operations of the entire faculty, including both the departments and the faculty administration. If you have suggestions for measures that can improve efficiency or save money, don’t hesitate to submit them.

You can be anonymous

You can do so anonymously if you prefer. All suggestions are appreciated. The project group is led by the head of the K1 department, Christian Vedeler, and their proposals are due by May 15th.

Illustrasjon: Colourbox

 

Invitasjon til nytt dialogmøte

UiB ønsker å tilby en møteplass for dem som er berørt av krigen i Gaza, og som har behov for å komme sammen og dele erfaringer, og gi innspill til universitetsledelsen.

For at ansatte og studenter skal kunne dele bekymringer og tanker på en god måte, vil det bli to samlinger. Èn samling for palestinske ansatte og studenter, eller med tilknytning til Palestina, og én samling for israelske ansatte og studenter, eller med tilknytning til Israel.

Begge møtene vil gå på Musèplass 1, Styrerommet. Det blir enkel servering.

Tid, sted og påmelding

Påmelding til: Samling for palestinske ansatte og studenter, eller med tilknytning til Palestina. Mandag, 22. april, 10:00 – 11:00.

Påmelding til: Samling for israelske ansatte og studenter, eller med tilknytning til Israel. Onsdag, 24. april, 10:00 – 11:00.

Med vennlig hilsen,
Margareth Hagen
Rektor


Invitation to a new dialogue meeting

UiB wants to offer a meeting place for those affected by the war in Gaza, and who feels the need to come together to share experiences, and give input to the university management.

In order for employees and students to be able to share concerns and thoughts in a good way, there will be two gatherings. One gathering for Palestinian employees and students, or with ties to Palestine, and one gathering for Israeli employees and students, or with ties to Israel. Both meetings will be held at Musèplass 1, Styrerommet. Simple serving.

Time, date and registration

For those with ties to Palestine can register here: April 22. 10:00 – 11:00
For those with ties to Israel can register here: April 24. 10:00 – 11:00

Best regards,
Margareth Hagen
Rector

Hovedoppgavesymposium i medisin

En fantastisk mulighet til å se bredden i det gode arbeidet våre medisinstudenter gjør med hovedoppgavene sine! For kull 19A vil det bli arrangert et «Hovedoppgavesymposium» i auditoriet i Armauer Hansens Hus. Vi inviterer alle interesserte ved fakultetet til symposiet!

Stolte medisinstudenter legger fram sine hovedoppgaver i auditoriet. Denne gjengen fikk alle en pris for innsatsen sin i 2023. Foto: Paul André Sommerfeldt

Tid, sted og sånn

Sted: auditoriet i Armauer Hansens hus
Tid: tirsdag 28. mai kl. 12.30 – ca. kl. 15.30
Stikk gjerne innom i løpet av denne tiden, og få med litt av symposiet!

Alle skal med

Alle hovedoppgavene som leveres nå i vår skal presenteres i dette symposiet. Fra hver oppgave lages en vitenskapelig poster på en side i PowerPoint, og denne presenteres muntlig. Presentasjonene foregår fortløpende som «one-minute-madness», hvor hver student får 1½ minutter til å gi et hovedbudskap fra sin oppgave.

Posterne vil også presenteres i en digital utstilling på nett, slik at alle som får nysgjerrigheten pirret av presentasjonen kan finne mer detaljer: https://mitt.uib.no/courses/41080

Priser til gode oppgaver

Vi deler også ut priser til de beste oppgavene! De som tildeles pris får holde et 10‑minutters foredrag om sin oppgave på symposiet i stedet for en ett-minutts presentasjon av posteren. Hvis du veileder en ekstra god hovedoppgave, kan den nomineres for pris med mail til Arne Tjølsen – frist for nominasjon er mandag 6. mai.

Beste hilsen
Arne Tjølsen – leder Akademisk søyle

Les mer…

Utlysning av midler for forskning på kvinnehelse

I disse dager utlyses midler til prosjekter som fokuserer på kvinnehelse knyttet til det nye kvinnehelsesenteret Driv. Utlysningen er en felles satsning mellom Trond Mohn Forskningsstiftelse (TMF), UiB og Helse Bergen.

Målet er å styrke forskningen på kvinnehelse i Bergen og i Norge. TMF har avsatt 24 millioner til formålet.

Vær oppmerksom på at det er en totrinns søknadsprosess, den første fristen for å sende inn prosjektskisser er 31. mai. Fakultetet vil gå inn med en 50% ph.d. stilling i prosjektene. Det kan altså i budsjettene legges inn en ph.d stilling i to år, resterende finansiering må tas fra andre kilder evt. fra prosjektet.

Les mer på Det medisinske fakultet sine nettsider: Utlysning av midler for forskning på kvinnehelse | Det medisinske fakultet | UiB

Foto: Colourbox

Invitasjon til å delta på forskningsdagene 2024

Forskningsdagene er en årlig, nasjonal festival i regi av Norges forskningsråd, med mål om å skape begeistring og forståelse for forskning. Årets festivalperiode er 18.09. – 29.09.2024. I Bergen arrangeres Forskningsdagene som et samarbeid mellom byens sentrale forsknings- og utdanningsinstitusjoner, der UiB er den største bidragsyteren.

Four kids in science laboratory making experiment

Forskningsdagene i Bergen er en viktig arena for publikumskontakt og har arrangement for ulike målgrupper – barn, ungdom og voksne. Kommunikasjonsavdelingen ved UiB koordinerer og støtter våre bidrag til festivalen.

HELSE er hovedtema

Hovedtema i 2024 er helse. Helse angår oss mennesker fysisk og psykisk, men også dyrehelse og
helse i hav og natur er aktuelle forskningsfelt å formidle fra.

UiB har mye relevant forskning å vise frem, og vi oppfordrer fagmiljøer til å la seg inspirere av temaet. Det er like fullt ønskelig at UiB formidler forskning som handler om andre tema. Alle fakulteter og fagmiljøer oppfordres til å delta og vise frem sin forskning.

Vi søker bidrag til årets festival

Følgende arrangement er under planlegging i regi av Forskningsdagene i Bergen (merk frister for å melde interesse):

Vi søker bidrag til årets festival

Følgende arrangement er under planlegging i regi av Forskningsdagene i Bergen (merk frister for å melde interesse):

1 Forskningstorg på Festplassen
Forskningstorget vil foregå i et stort telt på Festplassen fredag 20. og lørdag 21. September. Målet er å vise frem forskning fra ulike felt gjennom stasjoner og aktiviteter til et bredt publikum. Fredagen er forbeholdt påmeldte klasser fra 6. og 7. trinn, mens det er åpent for alle på lørdagen. UiB kan ha opptil 10 stasjoner.

Meld interesse innen 5.april. De som melder interesse, blir invitert til et informasjonsmøte.

2 Skolebesøk
Forskningsdagene vil tilby skolebesøk 18.-20. september til ungdomsskoler (8.-10. trinn) i Bergen. Vi søker enkeltforskere eller team med forskere/studenter til å reise til skoler og gjennomføre undervisningsopplegg på maks én time. Vi ønsker å engasjere elevene gjennom aktivitet eller oppgaver.

Meld interesse innen 5.april. De som melder interesse, blir invitert til et informasjonsmøte.

3 Forskningsdagene UNG
Forskningsdagene UNG er for elever i videregående skole og målet er å engasjere dem med interessante, korte foredrag fra forskningens verden. Det er også anledning til å vise frem muligheter ved UiB for ungdom som snart skal ta utdanningsvalg. Programmet er organisert i tematiske bolker etter læreplanen i videregående skole og settes sammen av en arbeidsgruppe.

5 Andre arrangementer
Vi oppfordrer fagmiljø og enheter til å lage egne arrangementer eller legge planlagte formidlingsaktiviteter til festivalperioden, og få disse markedsført som del av programmet. Forskningsrådet har støtteordninger for arrangement med søknadsfrist 31. mars. Ta kontakt om dere ønsker å søke støtte.

Meld inn egne arrangement til programmet innen 15. mai.

Kontakt og mer informasjon

Meld interesse for å delta til Kristine Gabrielsen på e-post: kristine.gabrielsen@uib.no. Ta gjerne kontakt for å få mer informasjon eller diskutere ideer.

Se nærmere informasjon om hvordan dere kan delta på Forskningsdagene i Bergen: Bli med på Forskningsdagene | Ansattsider | UiB

Foto: Colourbox

Snart ny sjanse for å søke status som merittert underviser

I 2024 vil Det medisinske fakultet for fjerde gang lyse ut meritteringsordningen ved fakultetet. Tittelen «merittert underviser» kan tildeles vitenskapelig ansatte som har vist betydningsfull innsats for å sikre utdanningskvalitet i bred forstand, og tildeles etter søknad.

Formell utlysning kommer nærmere sommeren, og vil ha søknadsfrist i slutten av oktober. Aktuelle søkere kan bli kalt inn til intervju.

Du kan lese mer om ordningen, hvem som kan søke og hva søknaden må inneholde her: Meritteringsordning for fremragende undervisere ved Det medisinske fakultet | Enhet for læring | UiB

Illustrasjon: Colourbox

Nye publikasjoner

Publikasjonene er basert på PubMed-søket «Department of Clinical Medicine» AND Bergen«. Om noen har publikasjoner som ikke ble dekket av våre søk i PubMed, ta kontakt på oyvind.bendiksen@uib.no.

Nivå 2

Nivå 1

Phd-hjørnet

Nye doktorgrader

Zoya Sabir disputerte den 12. april 2024 med avhandlingen «The association of protein intake and dietary patterns with muscle mass and strength in community-dwelling older adults: the Hordaland Health Studies«.

Vi gratulerer med gjennomført disputas.

Foto: privat


Disputaser framover

Ellen Danielsen Skorve disputerer fredag 19. april 2024 kl. 12.15
Sted: Auditorium, Armauer Hansens Hus, Haukelandsveien 28
Avhandlingens tittel: «Cognitive assessment in the early stages of multiple sclerosis».


Har du spørsmål om ph.d.-utdanningen ved K1?

Ny ph.d.-rådgiver er på plass 15. juni. I mellomtiden kan du kontakte administrasjonen i 7. et. i lab-bygget, eller kontakte Oyvind.Bendiksen@uib.no

Do you have questions regarding the PhD education at K1?

A new PhD advisor will be in place on 15 June. In the meantime, you can contact the administration in 7. et. in the lab building, or send an e-mail to Oyvind.Bendiksen@uib.no


Nysgjerrig på Forsker Grand Prix?

Er du ph.d.-kandidat og har lyst å lære mer om formidling?

Forsker Grand Prix er en forskningsformidlingskonkurranse for ph.d.-kandidater, og i år er Bergensfinalen 25. september. Nasjonal finale blir i Oslo, enten 27. eller 28. september.  Som deltaker i Forsker Grand Prix får du en fantastisk mulighet til å lære mer om hvordan du når frem med budskapet ditt til et stort publikum.

Hva kan vi tilby?

De ti deltakerne som blir valgt ut får blant annet:

  • Individuell coaching og fellessamlinger
  • Hjelp til storytelling, formidling av budskap, kamera-trening, håndtering av presse
  • Blir attraktiv på arbeidsmarkedet, kandidater har fått fast jobb på grunn av Forsker grand prix
  • Nettverk i Forskningsrådet og i andre fagmiljøer
  • Tverrfaglig nettverk

Søknadsfrist 30. april: Søknadsskjema finner du på Forskningsdagene i Bergen sine nettsider

NB: Du kan ikke kan ha disputert før konkurransen finner sted. Det er mulig å holde presentasjonen på engelsk, men fellessamlinger og coaching vil i hovedsak foregå på norsk.

Les gjerne saken på uib.no fra i fjor om pallplasseringer til to av UiB sine kandidater:  UiB-kandidater fikk pallplassering i Forsker Grand Prix | Aktuelt | UiB

Gå ikke glipp av denne flotte sjansen til å forbedre formidlingsevnene dine!

Vil du på hyttetur?

Du kan nå legge inn søknad om ønsket periode på velferdshyttene for perioden 18. august til 20.oktober.

Kort film som viser UiBs hytter på Ustaoset. Produsent:  UiB

Slik søker du

Du kan søke ved å benytte UiBs elektroniske hyttesystem:

Søknadsskjema for ansatte – alle hytter.

Systemet krever at logger UiB-brukernavn og passord. Ved første gangs søknad om hytte må man legge inn litt informasjon.

Frister og sånn

Søknadsfristen er 20.05.24.
Trekningsdato er 23.05.24.
Vinnerne får tilsendt informasjon på e-post.

Husk å prioritere

Ved søknad om hytte må man prioritere både ønsket hytte og ønsket periode. Dersom man blir tildelt en hytte må man enten bekrefte eller avbestille perioden. For å avbestille må du følge linken i tildelingsmailen og så registrere din avbestilling der. Hyttene blir ikke avbestilt automatisk om du bare unnlater å bekrefte bestillingen. Avbestillingsfrist for tildelt hytte er 30 dager før leieperiodens start, for å unngå gebyr for avbestilling.

Du kan lese mer om hyttene her og kostander her: Velferdshytter | Ansattsider | UiB

Spørsmål om hyttene kan rettes til Eiendomsavdelingen via UiB hjelp.

Lykke til! 😊

K1 presenterer:

Uønskede hendelser?

Bruk vårt elektronisk avvikssystem.

HMS-avvik er alle uønskede hendelser og forhold har ført til eller kan føre til skade på mennesker, miljø og materiell. Det er viktig at alle saker rapporteres inn i systemet.

HMS-koordinator: May Britt Kalvenes

Verneombud ved K1 for perioden 2023-2024:

Les HMS-håndboka

Som ansatt har du plikt å å lese HMS-håndboka. Du finner den her: hms-handbok_k1_revidert_2023.pdf (uib.no)

Besøk sikresiden.no

sikresiden.no kan du lære og få råd om hva du skal gjøre i en krisesituasjon, slik at selv vurdere hva som er best å gjøre i en konkret situasjon. Du finner også UiBs lokale vekter- og beredskapsnummer.

Beredskapsperm

En beredskapsperm for Det medisinske fakultet finnes i ekspedisjonen i 7. etg. på Laboratoriebygget.

Eksponeringsregisteret

HMS-avdelingen har informasjonskurs i eksponeringsregisteret som de arrangerer ved behov. Det er viktig at dere som arbeider med kreftfremkallende kjemikalier vet hvordan dere skal registrere dere. Du finner mer informasjon om eksponeringsregisteret på UiBs nettsider: Eksponeringsregister | HMS-portalen | UiB

Andre kurs

Du kan lese mer om aktuelle HMS-kurs på UiBs nettsider: Kurstilbud i HMS | HMS-portalen | UiB


HSE corner

This column deals with everything that affects the working environment at The Department of Clinical Medicine. Here you will be presented with news, the department’s HSE action plan, work environment surveys etc. Everyone is welcome to contribute with input to this column!

HSE coordinator: May Britt Kalvenes

Safety delegates at the Department of Clinical Medicine for the period of 2023-2024:

Read the HSE manual

As an employee you have a duty to read the HSE manual. You can find it here: hms_manual_k1_2023_0.pdf (uib.no)

Visit sikresiden.no

Sikresiden.no provides preventive training and advice on what to do in an emergency, so you always can be prepared for what is best to do in a critical situation.

Emergency plan

An emergency plan for the Faculty of Medicine can be found at the reception on the 7th floor in the Laboratory building.

Exposure register 

The HSE department offers courses concerning the exposure register on demand. It is important that those who work with carcinogens knows how to register. Please follow the link for Information about the exposure register: Exposure register | The HSE-gateway | UiB

Other courses

UiB can offer a wide range of courses, webinars, and workshops in health, safety and environment (HSE): Courses HSE | The HSE-gateway | UiB

Universell utforming

Dame med lupe som stirrer inn i en skjerm

 

Som utdanningsinstitusjon har vi plikt til å utforme studiene etter prinsippene for universell utforming. Det betyr ikke bare at alle skal kunne komme seg på do, men at vi skal legge til rette for en enklere digital hverdag. For de fleste av oss betyr det at må vi tilpasse oss litt i måten vi jobber på.

Tips i hverdagen

Her er 10 tips du kan ta med deg når du lager dokumenter, helt gratis:

  1. Jeg skal bruke en skriftstørrelse på minst 12
  2. Jeg skal bruke en logisk overskrifsstruktur
  3. Jeg skal sørge for at lenker har tekst som beskriver målet.
  4. Dersom jeg skal lage PDF-dokumenter, skal jeg alltid lage universelt utformet PDF-er.
  5. Jeg skal alltid legge inn alternativ bildetekst når jeg bruker bilder i materialet mitt
  6. Jeg skal alltid bruke riktige overskriftsstil, både i tekst og tabeller
  7. Jeg skal bruke tabeller kun for å presentere data, ikke for å styre layout eller utseende på dokumentet
  8. Jeg skal alltid lage liste med kulepunkter og nummerertliste-knapp.
  9. Jeg skal alltid for å ha god nok kontrast mellom bakgrunn og tekst
  10. Jeg skal alltid forsøke å være et godt og fint medmenneske
Les mer…