Studentundervisning – medisin; nye elektroniske hjelpemidler i ny studieplan

kmm_portrett_liteKlinisk institutt 1 (K1) har ansvar for å organisere 3 semestre i den nye studieplanen. Det er etablert semesterstyrer med representasjon fra fagene som undervises i de enkelte semestrene.  Semesterstyrene har utarbeidet plan for organisering av undervisning og avvikling av eksamen. Sjuende semester var først ut, med oppstart høsten 2016, og vi avvikler nå 7. semester for tredje gang – og den nye studieplanen har derfor begynt å «sette seg». Åttende semester startet våren 2017 og er nå i gang med andre runde i ny studieplan, mens sjette semester er sist ut av K1’s semestre og starter opp våren 2018.

Den nye studieplanen innfases derfor gradvis – og i en overgangsperiode vil vi ha studentkull som starter med ny studieplan underveis i studiet. Første kull som startet med ny studieplan helt fra første semester var Kull 2015, som uteksamineres i 2021. Dette blir da det første kullet som har gjennomført hele medisinerstudiet i Bergen etter den nye studieplanen.

Med ny studieplan har vi også fått nye digitale verktøy i organiseringen og gjennomføringen av undervisningen, inkludert avvikling av eksamen.

Mitt UiB («Canvas»)  er nettsiden som organiserer undervisningen både for studenter, forelesere og studiekonsulentene. Her finner en oversikt over det enkelte semesteret en deltar i med undervisning, samt også en fullstendig oversikt over hele den nye studieplanen «Medisin 2015». Under «Medisin 2015» finner vi også utmerkede illustrasjoner/instruksjoner som beskriver hvordan en kan bruke Mitt UiB på en effektiv måte. Man finner også en innføring i å lage flervalgsspørsmål (MCQ) til eksamen, samt en rekke andre gode tips for å optimalisere bruken av nettsiden og utnytte denne i undervisningen og kommunikasjonen med studentene.

Andre viktige digitale verktøy er databasen (FVO-basen) med eksamensspørsmål som UiB deler med NTNU og Universitetet i Tromsø. Her kan vi legge inn egne flervalgsspørsmål og hente ut tilvarende antall når vi lager egne eksamener. Ved effektiv bruk kan en også lage eksemen i denne før den eksporteres til Inspera for avvikling og sensurering av elektronisk eksamen.

Selv om det for mange kan være en liten terskel å komme i gang med nye digitale verktøy / «dataprogrammer» – er det viktig at alle som er involvert i undervisningen gjør seg kjent med disse.

Se omtalen av dette i aktuelle K1-Nytt – og ta gjerne kontakt med administrasjonen ved behov for tips og veiledning!

Beste hilsen

Kjell-Morten