Nye muligheter og tilbud ved Det medisinske fakultetet

I dag 16. februar utlyses 10 åpne stipendiatstillinger og 4 åpne postdoktorstillinger ved Det medisinske fakultet med søknadsfrist 11. mars. Nytt ved denne utlysingen er at veileder ved fakultetet må ha gjennomført fakultetet sitt nettbaserte kurs for veiledere før søknad på stilling blir innsendt.

Universitetsstipendene er en viktig kilde for PhD og Post Doktor utdanningen ved instituttet og jeg oppfordrer at flest mulig nytter denne unike muligheten. Om en har søkt tidligere og fått avslag – er dette en gylden mulighet å ta frem prosjektet på ny og gjøre forbedringer. De fleste av oss som søker om prosjektmidler og stipender opplever avslag ved første korsvei, og da er «stå-på-mot» en viktig egenskap som gir muligheter ved neste korsvei.

Kravet om gjennomføring av det nettbaserte kurset for veiledere er viktig å merke seg – slik at en ikke sitter med dette siste kvelden før innlevering.

Et annet unikt tilbud ved fakultetet er seminaret «Registration for the EC’s expert database and how to increase your chances to be selected”. Seminaret blir på Armauer Hansens Hus tirdag 13. mars fra 09.00-11.00. Det er plass til 5-6 personer fra hvert institutt og målet er å få kunnskap om muligheten til å bli EU-prosjekt evaluator. Dette er en unik mulighet til å bli kjent med søkeprosessene i EU-systemet og ikke minst muligheter til å knytte viktige forskernettverk. I tillegg får en unik mulighet til å få kunnskap om å skrive gode og spissede søknader – til nytte for egne prosjekter og søknader.

Jeg ber om at forskergruppelederne ved instituttet rekrutterer gjerne unge personer til dette seminaret – noe som helt sikkert vil komme forskergruppene til gode ved neste søknadsprosess – både nasjonalt og internasjonalt.

Gi tilbakemelding til Instituttet ved Solveig (Solveig.Witso@uib.no) eller Odd Helge (Odd.Gilja@uib.no).
Lykke til med søknader og seminar!

Beste hilsen

Kjell-Morten