Hvordan kan vi alle bidra til å utvikle instituttet og universitetet?

Medarbeidersamtalen er dessverre ofte undervurdert som et redskap til å utvikle og forbedre egen arbeidssituasjon og organisasjonen. Instituttet har imidlertid en tydelig målsetning om at medarbeidersamtalen skal ha en sentral posisjon i utviklingen av instituttet og universitetet.

Samtalen er like viktig for medarbeider som for leder. Den gir en unik mulighet for den enkelte til å spille inn forventninger og ønsker om egenutvikling i stillingen, og samtidig gi tilbakemelding til leder om egen arbeidssituasjon og arbeidsmiljøet ved arbeidsplassen. For lederen er dette også en unik mulighet til å bruke denne tilbakemeldingen for å legge til rette for utvikling av medarbeiderne og gjennom dette videreutvikle organisasjonen. Samtidig er samtalen også en anledning for lederne å tydeliggjøre ambisjoner og målsetninger for undervisningen og forskningen ved instituttet.

Instituttleder har det overordnede ansvaret. For praktisk gjennomføring av medarbeidersamtalene inviterer jeg til samtaler med alle fagansvarlige og seksjonslederne ved instituttet. Seksjonslederne vil så tilby samtaler innad på hver seksjon. I tillegg vil administrasjonssjefen invitere alle administrativt ansatte til samtale.

For at vi alle skal få mest mulig ut av samtalene, er det viktig med god forberedelse. På universitetets nettsider er det grundig omtale av medarbeidersamtalen, med linker til skjema som en kan bruke. Jeg vil anbefale at alle bruker dette i forberedelsen og oppfølgingen av samtalene.

Tidspunktet for medarbeidersamtalene kan nok variere. Jeg gjennomførte samtaler med de fleste seksjonslederne etter nyttår i år – men planlegger nå oppfølging i løpet av høsten frem til nyttår, inkludert alle fagansvarlige.

Instituttets dag – er en annen mulighet til å bidra til å utvikle instituttet. I år blir arrangementet torsdag 22. november. Hovedfokus blir presentasjoner av forskning ved seksjonene og samt nyheter og oppdateringer innen undervisningen. I tillegg utfordrer vi dekan og viserektor fra UiB, samt fagdirektør ved HUS og forskningsdirektør ved SUS på hvordan vi sammen bedre kan utnytte potensialet og mulighetene for god forskning og undervisning i samarbeidet mellom Helseforetakene og Universitetet.

Alle er hjertelig velkommen – link til påmelding.

Med ønske om gode arbeidsuker til dere alle

Beste hilsen

Kjell-Morten