Filosofisk poliklinikk 3. november: Død, håp og mening – en lungeleges betraktninger

Velkommen til møte i Litteraturhuset i Bergen onsdag 3. november kl. 19.00!

Møtet kan også følges live på youtube.

Vi vet ikke riktig hva vi skal si når døden melder seg. Det hjelper ikke alltid å være lege. På dette møtet har vi invitert Margrethe Aase Schaufel til å utforske spørsmål som: Finnes det gode måter å møte død og lidelse på? Eller er det best å late som om de ikke finnes? I vår samtidskultur, der «alt» deles og blottstilles, finnes et paradoksalt tabu om disse ufravikelige grunnvilkårene ved menneskelivet. Hvorfor er det blitt slik? Kan man finne mening når man møter sin egen dødelighet og endelighet? Hva kan man håpe på når man får uhelbredelig sykdom? Kan helsepersonell skape mening og trygghet når pasienter beskriver meningsløse og utrygge landskap, eller er dette helt utenfor vårt mandat? Og hvordan kan legen gå frem for å være til hjelp «når ingenting kan gjøres»?

Lungelege Margrethe Aase Schaufel skrev doktoravhandling om legers og pasienters erfaringer med døden. Hun er lege og forsker ved Haukeland Universitetssjukehus, møter mange pasienter med kort forventet levetid, og vil innlede med refleksjoner om legerollen, håp og mening i dødens forgård. Margrethe har vært knyttet til Filosofisk Poliklinikk siden hun var medisinstudent i 1998, og skrev i 2001 artikkelen «Skjebnezapping» som i dag er pensum på legestudiet.

Møteleder: Edvin Schei, lege, leder av Filosofisk Poliklinikk.

Filosofisk Poliklinikk vil gjennom denne møteserien undersøke forholdet mellom menneskers åndelige og religiøse lengsler på den ene siden, og forståelsen av helse, sunnhet og medisinens oppgaver på den andre. Vi er nysgjerrige på hva slags mellommenneskelig praksis medisinen var i sitt opphav og hvilke religiøse og filosofiske tradisjoner faget rommer i dag.

Her er detaljer om høstens fire møter.

BILLETT – KLIKK HER

Facebook: klikk her

Velkommen til tenkning og dialog.

Nye og gamle studenter – dette er særlig for dere!

Hilsen Edvin Schei
Leder